Nye ejere bør melde sig ind i en grundejerforening

Vil vil gerne slå et slag for vigtigheden af grundejerforeningerne og ejerforeningerne.

August 15, 2021

Debatindlæg: Værn om Ejerforeningerne

I en tid, hvor bolig- og sommerhushandlerne slår rekord efter rekord, er det vigtigt, at man som ny ejer orienterer sig om fællesskabet og engagerer sig i ejerforeningen. Som ny tilflytter i et sommerhusområde er det nemt at tage den fælles legeplads, badebroen eller sågar renovationsordningen for givet. Men nogen står for dét; og der er ingen grund til at vente to eller tre år på at lære naboen og ejerforeningen at kende.

Derfor opfordrer MinEjerforening de mange nye ejere til at melde sig ind og engagere sig i grundejerforeningerne. Det er en effektiv måde at skabe tryghed og få sig et godt naboskab. Det er netop i mødet over hækken eller i opgangen, at ideer kan blive til virkelighed.

Danmark er et foreningsland, og for mange er det idrætsklubben, fagforeningen eller børnenes skole & fritidsordning, der løber med tiden og engagementet. Det har vi stor respekt for i MinEjerforening; vi er selv foreningsmennesker. Men i erkendelse af at flere bør være med i ejerforeningerne, vil vi gerne slå et slag for vigtigheden af grundejerforeningerne og ejerforeningerne.

Fordelene ved at være med i en grundejerforening eller ejerforening skal for nogen gøres op i kroner og ører. Og det er en lidt snævertsynet og for os, løjerlig tilgang til både tilværelsen og ejerforeningerne. Det kan godt være, at 350kr om året til Grundejerforeningen eller 1200kr/mnd til Ejerforeningen lyder af meget - men det kommer jo helt an på, hvad man synes, man får igen.

75% af Danskerne betaler 1% af deres indkomst om året, som medlem af folkekirken. Den gennemsnitlige dansker tjener lidt over 300tkr om året, så det svarer til 3000kr om året, eller 250kr om måneden. I den sammenhæng er en grundejerforening jo vældigt billig. Når man spørger til hvorfor folk er medlemmer, er det sjældent fordi de når Kirke hver søndag. De fleste svarer, at de er medlemmer for at værne om fællesskabet og støtte op om kutluren i lokalområdet. Vi vil opfordre til, at man ser på sin grundejerforening med samme briller.

Grundejerforeningen er nemlig der, hvor vi kan drøfte fælles ambitioner, skabe sammenhængskraft og tryghed i nabolaget. Det er i mødet mellem mennesker og gennem samarbejde for fællesskabet, at tillid og sammenhold opstår. Det er meget mere værd end de penge, det koster at vedligeholde vejen og hækken. For børn og unge, betyder det trygge miljø meget, når de vokser op - og hvem kan sige sig fri for, at det samme gælder i alderdommen? Hvis man vil have fuldt udbytte af sit medlemsskab, må man melde sig ind og engagere sig.

Virkeligheden er nemlig, at ingen alarm eller vagtværn, kan gøre det op for, at man kender sine naboer. At de kigger forbi huset, eller bruger ens skraldespand, mens man er på ferie. 2 ud af 3 tyve er blevet afbrudt af en nabo, skriver Nabohjælp.

2 ud af 3 tyve er blevet afbrudt af naboer

Kilde: Det Krimanalpræventive Råd, Nabohjælp

I en tid hvor meget foregår digitalt, online og på afstand, er det vigtigere end nogensinde før også at kende til sit fysiske lokale område. Vi skal mødes og samarbejde, sikre smilet henover hækken. Det er i vores boliger at vi tilbringer de vigtigste timer i vores liv – og det er i ejerforeningerne, at vi kan skabe de gode rammer, sammen.

Vores indlæg blev bragt i Aarhus Stiftstidende d. 22. marts 2021.